Search
 
 

Display results as :
 


Rechercher Advanced Search

Latest topics
» cara nak hilangkan tekanan hdp.
15th July 2010, 8:22 pm by king's

» ni untuk kelana jak ka?????
23rd March 2010, 12:23 pm by king's

» ALAM SEKITAR
23rd March 2010, 12:22 pm by king's

» lagu pengakap yang termashur...
14th February 2010, 8:49 am by NOOR FADIZLA HAMZAH

» SOAL JAWAB BERSAMA PEN & PESURUHJAYA DAERAH
8th August 2009, 11:58 am by NOOR FADIZLA HAMZAH

» Isu Pendaftaran Ahli
22nd April 2009, 5:19 pm by king's

» dlm dillema...
24th February 2009, 11:15 am by NOOR FADIZLA HAMZAH

» BEST KA CHAMPING??
17th February 2009, 12:02 pm by NOOR FADIZLA HAMZAH

» 7th APR Photo Contest : "Scouts Reaching Out"
16th December 2008, 10:37 am by king's

Affiliates
free forum
 



Makanan Sedap

View previous topic View next topic Go down

Makanan Sedap

Post  king's on 27th June 2008, 5:44 pm

apa makanan paling anda suka time champing??

king's
Bapa FORUM
Bapa FORUM

Number of posts : 325
Age : 34
Location : lahad datu,sabah
Registration date : 2008-03-18

View user profile http://shar82.page.tl/

Back to top Go down

Re: Makanan Sedap

Post  Roy_BorRoy on 28th June 2008, 3:40 pm

aku paling suka nasi putih.........

tau kenapa?????

biarla ndada lauk.....asal makan sama kamu.....ckup da tu............................tapi ndada sudah mcm dulu...........makan bealas bontot baldi...................wahahahahaha.............siapa la tu aaa.........tapi paling best......makan satu piring............

Roy_BorRoy
Terlebih sudah
Terlebih sudah

Number of posts : 149
Age : 32
Location : Ampunk
Registration date : 2008-06-16

View user profile

Back to top Go down

Re: Makanan Sedap

Post  fiza on 30th June 2008, 8:27 am

Ba klau nasi putih 2 wajib tp lauk nya apa lg ikan sardin la..ndak pun maggi kari... queen queen queen

fiza
Selalu Sudah
Selalu Sudah

Number of posts : 38
Age : 34
Location : Lahad Datu
Registration date : 2008-03-25

View user profile

Back to top Go down

Re: Makanan Sedap

Post  king's on 30th June 2008, 9:33 am

hehehe..
masak lemang kan sodap juga..

ni ikan panggang pun sodap..
apa kata kita p pulau masak ikan panggang..

king's
Bapa FORUM
Bapa FORUM

Number of posts : 325
Age : 34
Location : lahad datu,sabah
Registration date : 2008-03-18

View user profile http://shar82.page.tl/

Back to top Go down

Re: Makanan Sedap

Post  fiza on 30th June 2008, 10:40 am

dulu bapa ku ada tunjuk masak ayam bawah tanah.time 2 aku kecil lg still dlm kem.pai skarang blum cuba lg bru ingat.ayam 2 kasi masuk dlm daun ntah daun apa yg pasti bkn daun pisang. pass 2 cmpur aduk bahan.korek lobang n masuk kan ayam pass 2 bikin unggun api atas nya.ntah brapa lama...sedap jg 2...bp ku scout zaman jepun..tp ndak seaktif aku..sbb dulu susah lg miskin ... geek geek geek geek geek

fiza
Selalu Sudah
Selalu Sudah

Number of posts : 38
Age : 34
Location : Lahad Datu
Registration date : 2008-03-25

View user profile

Back to top Go down

Re: Makanan Sedap

Post  king's on 30th June 2008, 7:47 pm

oh..iya ka..
Daun pisang pun kita boleh guna juga..
kita boleh juga gunakan poel,untuk salutinya supaya tidak masuk tanah..
bagus juga tu masak begitu,sebab lain juga rasanya tu..
tanya bapa apa daun yang dia guna..sebab daun ini berfungsi juga untuk menambah perisa kan..

king's
Bapa FORUM
Bapa FORUM

Number of posts : 325
Age : 34
Location : lahad datu,sabah
Registration date : 2008-03-18

View user profile http://shar82.page.tl/

Back to top Go down

Re: Makanan Sedap

Post  melati desa on 14th August 2008, 3:37 am

pirat kamik urang di sarawak pun tau juak masak cam ya... tapi di swk tok kamik nunggah nya "AYAM PANSOH"....cara-caranya:


  1. 100 kilogram ayam (isi jak) tulang tulang ni kita tak main yee...
  2. garam dan aji no moto secukup rasa
  3. bawang merah dan bawang putih di kisar(agak lah berapa banyak....secukup rasa!!!!)
  4. lada hitam.........dikisar
  5. lada putih......dikisar lada
  6. kalau mau pedas lagi tambah cili padi
  7. halia dikisar.........agak2 lah yea
  8. serai.........dikisar...apalah ni tidak habis lagi mengisar
  9. potato(BM nya apa ya????) dipotong dadu
  10. lain lain bahan tuuu kamu tambah lah kalau kamu mau... malas aku menaip.... subuh sudah niiii
cara memasaknya:
gaulkan ayam yang sudah di cincang bersama bahan2 yang dikisar (yang tidak dikisar nanti dulu)

kemudian peram selama 1 jam

selepas itu masukkan bahan tadi bersama potato kedalam bamboo yang siap dipotong seperti masak lemang..(simpan lah daun yang dirasakan sesuai (biasanya daun pisang)

lepas tu... apa lagi kasi panas lah (ko ingat ayam tu pandai masak kah kalau dibiarkan macam tu jak)

sama seperti memasak lemang.... kalau mau tau cara masak lemang dengan lebih lanjut, tanya mat ASKAR!!! aku nampak diorang ni petang2 jual lemang depan kem askar(sebelah JPJ tuuu)


kalau mau makan... jangan lupa makan bersama2 ketupat atau burasak................

melati desa
Terlebih sudah
Terlebih sudah

Number of posts : 110
Age : 31
Registration date : 2008-06-17

View user profile

Back to top Go down

Re: Makanan Sedap

Post  king's on 14th August 2008, 3:54 pm

tq.kerana bagi resepi..

king's
Bapa FORUM
Bapa FORUM

Number of posts : 325
Age : 34
Location : lahad datu,sabah
Registration date : 2008-03-18

View user profile http://shar82.page.tl/

Back to top Go down

Re: Makanan Sedap

Post  king's on 14th August 2008, 3:59 pm

RESEPI KILAU..(ikan bilis)

Bahan-bahan:

1. 1/2 kilo ikan bilis(buang tulangnya)
2. Lada Cili padi
3. Cuka
4. Limau Nipis
5. Bawang Besar
6. Bawang Kecil

Cara-Cara:

1.Cuci ikan bilis dan masukkan ke dalam mangkuk
2.Potong bawang kecil-kecil dan masukkan ke dalam mangkuk yang sama.
3.Masukkan Lada Cili Padi.
4.Masukkan Cuka secukupnya.
5.Masukkan air limau nipis.
6.tutup mangkuk berkenaan.tunggu sehingga ikan bilis nampak pucat//

nak kalo pucat sudah tu..masak sudah tu..ni makanan Bajau@ Jepun..eheheh

king's
Bapa FORUM
Bapa FORUM

Number of posts : 325
Age : 34
Location : lahad datu,sabah
Registration date : 2008-03-18

View user profile http://shar82.page.tl/

Back to top Go down

Re: Makanan Sedap

Post  Sponsored content Today at 11:42 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum