Search
 
 

Display results as :
 


Rechercher Advanced Search

Latest topics
» cara nak hilangkan tekanan hdp.
15th July 2010, 8:22 pm by king's

» ni untuk kelana jak ka?????
23rd March 2010, 12:23 pm by king's

» ALAM SEKITAR
23rd March 2010, 12:22 pm by king's

» lagu pengakap yang termashur...
14th February 2010, 8:49 am by NOOR FADIZLA HAMZAH

» SOAL JAWAB BERSAMA PEN & PESURUHJAYA DAERAH
8th August 2009, 11:58 am by NOOR FADIZLA HAMZAH

» Isu Pendaftaran Ahli
22nd April 2009, 5:19 pm by king's

» dlm dillema...
24th February 2009, 11:15 am by NOOR FADIZLA HAMZAH

» BEST KA CHAMPING??
17th February 2009, 12:02 pm by NOOR FADIZLA HAMZAH

» 7th APR Photo Contest : "Scouts Reaching Out"
16th December 2008, 10:37 am by king's

Affiliates
free forum
 



pemimpin? apa kriteria nyer???

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: pemimpin? apa kriteria nyer???

Post  Roy_BorRoy on 20th June 2008, 3:50 pm

bulu anu.....wahahahaha

Roy_BorRoy
Terlebih sudah
Terlebih sudah

Number of posts : 149
Age : 32
Location : Ampunk
Registration date : 2008-06-16

View user profile

Back to top Go down

Re: pemimpin? apa kriteria nyer???

Post  king's on 20th June 2008, 4:06 pm

ahaha

bolehnya..ni la ba ..orang da kawin ni..ehehe
mau kawin la juga aku..

ba lari tajuk sudah kita ni...kena marah la kita...mari kita p ZON BEBAS BERKATA_KATA untuk bawah cerita ni...

Ba..CERITA LA KAMU TENTANG.........PEMIMPIN??APA KRITERIA NYER???

king's
Bapa FORUM
Bapa FORUM

Number of posts : 325
Age : 34
Location : lahad datu,sabah
Registration date : 2008-03-18

View user profile http://shar82.page.tl/

Back to top Go down

Re: pemimpin? apa kriteria nyer???

Post  kukukambing on 20th June 2008, 10:19 pm

Evil or Very Mad oi apa cilita pasal itu bulu ah.... aku punya bulu dulu banyak bah tapi sejak jadi sipaidimen ni.. abis sudah aku sukul No No No

kukukambing
Selalu Sudah
Selalu Sudah

Number of posts : 35
Registration date : 2008-06-12

View user profile

Back to top Go down

Re: pemimpin? apa kriteria nyer???

Post  kukukambing on 20th June 2008, 10:20 pm

farao farao farao farao farao farao pemimpin dulu dulu farao farao farao

kukukambing
Selalu Sudah
Selalu Sudah

Number of posts : 35
Registration date : 2008-06-12

View user profile

Back to top Go down

Re: pemimpin? apa kriteria nyer???

Post  kukukambing on 20th June 2008, 10:20 pm

king king king king king pemimpin jaman p ramlee king king king

kukukambing
Selalu Sudah
Selalu Sudah

Number of posts : 35
Registration date : 2008-06-12

View user profile

Back to top Go down

Re: pemimpin? apa kriteria nyer???

Post  kingtiger on 20th June 2008, 10:30 pm

Arrow Arrow Arrow farao farao kawan.... kalau macam tu...... saya rasa..... bagus kau pi iraq jak..... Exclamation Exclamation Exclamation bab dorang perlukan kau..... silent silent silent silent Mad Mad Mad Mad Mad

kingtiger
Lama Sudah
Lama Sudah

Number of posts : 68
Registration date : 2008-06-19

View user profile

Back to top Go down

Re: pemimpin? apa kriteria nyer???

Post  kukukambing on 20th June 2008, 10:36 pm

pirat kau kan wolverine... napa kau tidak tolong kau punya sedara amerika tuu di sana Laughing Razz

kukukambing
Selalu Sudah
Selalu Sudah

Number of posts : 35
Registration date : 2008-06-12

View user profile

Back to top Go down

Re: pemimpin? apa kriteria nyer???

Post  wong siu long on 20th June 2008, 11:45 pm

cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers

wong siu long
Lama Sudah
Lama Sudah

Number of posts : 87
Age : 37
Location : la-hard da'two
Registration date : 2008-03-30

View user profile

Back to top Go down

Re: pemimpin? apa kriteria nyer???

Post  melati desa on 20th June 2008, 11:53 pm

Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven

melati desa
Terlebih sudah
Terlebih sudah

Number of posts : 110
Age : 31
Registration date : 2008-06-17

View user profile

Back to top Go down

Re: pemimpin? apa kriteria nyer???

Post  king's on 21st June 2008, 10:11 pm

ahahah..ada-ada jak,,,
queen king

king's
Bapa FORUM
Bapa FORUM

Number of posts : 325
Age : 34
Location : lahad datu,sabah
Registration date : 2008-03-18

View user profile http://shar82.page.tl/

Back to top Go down

Re: pemimpin? apa kriteria nyer???

Post  melati desa on 21st June 2008, 11:25 pm

seorang pemimpin.. mestilah seperti En. Nasir Ning... yang dibenci oleh orang bawahannya... mempunyai sejarah menggelapkan wang dana kumpulan... meminjam wang dari individu tertentu tetapi tidak pernah membayar balik... dan banyak lagilah "kebaikan" En. Nasir Ning ni sehingga budak paris/kinabatangan yang di bawa beliau ke jambori labuan terpaksa meminta makanan daripada budak lahad datu... Laughing Laughing Laughing cheers

melati desa
Terlebih sudah
Terlebih sudah

Number of posts : 110
Age : 31
Registration date : 2008-06-17

View user profile

Back to top Go down

Re: pemimpin? apa kriteria nyer???

Post  melati desa on 21st June 2008, 11:29 pm

lol! saya dengar orang yang bertanggungjawab menyerapkan En. Nasir Ning ni ke dalam jawatan tertinggi pengakap daerah adalah En. Lasalama.... dia ni bukan tidak tau sejarah si nasir tuuu. jangan2 diorang ada komplot nak membolot duit dana daerah ni.... patutlah masa kem milenium baru2 ni adalah sejumlah rm900 duit hilang tanpa dapat dikesan dan juga duit belian bamboo... lesap semuanya!!! Razz Razz Razz Razz

melati desa
Terlebih sudah
Terlebih sudah

Number of posts : 110
Age : 31
Registration date : 2008-06-17

View user profile

Back to top Go down

Re: pemimpin? apa kriteria nyer???

Post  kingtiger on 22nd June 2008, 4:12 am

saya rasa.......dalam pemilihan pemimpin-pemimpin ni kita kena juga ambil tahu tetang seorang pemimpin yang akan di lantik ni...... sebab.... ada sesetengah pemimpin yang terlalu bongkak,sombong,angku,suka tinggi diri dan memandang rendah dengan orang bawahannya....... tidak kurang jaga ada pemimpin yang sanggup menipu budak-budak bimbingannya sediri....... salah dari pemimpin yang di maksudkan adalah nasir ning.... dan ramahdi...... di mana nasir.... tekenal dengan sikapnya yang suka menipu duit persatuannya sendiri..... dan ramahdi terkenal deng sikapnya sombong bongkak temberang, nangkuh...... n sipat-sipat yang buruk dalam dirinya

kingtiger
Lama Sudah
Lama Sudah

Number of posts : 68
Registration date : 2008-06-19

View user profile

Back to top Go down

Re: pemimpin? apa kriteria nyer???

Post  kingtiger on 22nd June 2008, 4:17 am

lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! hapuskan pemimpin-pemimpin yang tidask berkriteria cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers cheers kelak iakan merosakkan pergerakan pengakap di dalam daerah kita sendiri........ lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! albino albino albino albino albino albino albino albino albino albino albino albino albino affraid affraid affraid affraid affraid affraid affraid affraid affraid affraid affraid affraid affraid affraid affraid affraid affraid affraid affraid affraid affraid Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep Sleep cyclops cyclops cyclops cyclops cyclops cyclops cyclops cyclops cyclops cyclops cyclops cyclops cyclops cyclops cyclops cyclops cyclops cyclops cyclops cyclops cyclops cyclops cyclops cyclops cyclops cyclops cyclops cyclops cyclops cyclops

kingtiger
Lama Sudah
Lama Sudah

Number of posts : 68
Registration date : 2008-06-19

View user profile

Back to top Go down

Re: pemimpin? apa kriteria nyer???

Post  wong siu long on 22nd June 2008, 4:20 am

Laughing wa..wa..waaah berani sudah kau harimau.......... tapi aku sokong lah dengan kau!!! si ramadi dan si nasir tu harap tumpang kejayaan orang lain yang berusaha menaikan imej pengakap LD.. tiada guna langsung!!! si ramadi tuu, mau jak jadi PPD tapi langsung tidak komited dengan pengakap.. dah lah aktiviti jarang nampak hidung!!! apa lagi mesyuarat.. sekali dalam setahun adalah... dah tau diri tu menyusahkan ppmld masih juga nak pegang jawatan. tak tau malu afro scratch

wong siu long
Lama Sudah
Lama Sudah

Number of posts : 87
Age : 37
Location : la-hard da'two
Registration date : 2008-03-30

View user profile

Back to top Go down

Re: pemimpin? apa kriteria nyer???

Post  king's on 23rd June 2008, 10:16 am

iya..saya berharap kepada sesiapa yang menyokong bantahan ini,,saya bercadang agar kita membuat surat kepada PD agar c nasir di lucutkan jawatan,,,dan saya rasa juga ..bagus kita hantar surat bantahan kepada IBU PEJABAT,,,kerana di sana juga yang meluluskan permohonan PPD ni..

KEPADA PESURUHJAYA IBU PEJABAT YANG MEMASUKI FORUM INI..AGAR DAPAT MENDEGAR KELUHAN AHLI PENGAKAP DAERAH LAHAD DATU...

saya berharap agar semua..yang membantah pelantikan nasir jadi PPD...harap memberi nama..ke email: pengakapld@yahoo.com untuk kita sertakan ke dalam SURAT RASMI(BANTAHAN NASIR JADI PPD)
saya berharap juga,,,agar ahli dapat memberi sebab-sebab untuk kita masukkan ke dalam surat berkenaan..

king's
Bapa FORUM
Bapa FORUM

Number of posts : 325
Age : 34
Location : lahad datu,sabah
Registration date : 2008-03-18

View user profile http://shar82.page.tl/

Back to top Go down

Re: pemimpin? apa kriteria nyer???

Post  Gemuk Tapi Kiut on 24th June 2008, 12:36 am

aking wrote:iya..saya berharap kepada sesiapa yang menyokong bantahan ini,,saya bercadang agar kita membuat surat kepada PD agar c nasir di lucutkan jawatan,,,dan saya rasa juga ..bagus kita hantar surat bantahan kepada IBU PEJABAT,,,kerana di sana juga yang meluluskan permohonan PPD ni..

KEPADA PESURUHJAYA IBU PEJABAT YANG MEMASUKI FORUM INI..AGAR DAPAT MENDEGAR KELUHAN AHLI PENGAKAP DAERAH LAHAD DATU...

saya berharap agar semua..yang membantah pelantikan nasir jadi PPD...harap memberi nama..ke email: pengakapld@yahoo.com untuk kita sertakan ke dalam SURAT RASMI(BANTAHAN NASIR JADI PPD)
saya berharap juga,,,agar ahli dapat memberi sebab-sebab untuk kita masukkan ke dalam surat berkenaan..



Bagi pihak Ibupejabat, aku jawablah..kami...sebenarnya...dalam stale-mate.
Secara peribadi memang aku dan yang lain boleh menyuarakan itu, ini,..tapi dalam daerah, kuasa mutlak ada pada DC dan negeri pun takut juga sekiranya penglibatan negeri di daerah akan menjejaskan hubungan baik negeri-daerah kerana 'melangkau' kuasa DC.

DC dilantik oleh Ketua Pesuruhjaya Negeri dan mempunyai kuasa eksekutif besar dalam daerah..kami tidak ingin menjatuhkan kredibiliti daerah dan ahli-ahli Pengakap di dalamnya kerana itu sudah dikira tidak beretika.

Macam isu masuk ke sekolah-sekolah promosikan Pengakap tu..kami memang besar hati dan mau saja pergi ke sekolah-sekolah, (kami skrg ni gila mau jalan jauh2 luar dari BP) tapi dari segi lainnya, bakal memalukan balik DC dan ADC2 yang telah dilantik di daerah. Di mana peranan dan kredibiliti mereka kalau negeri terpaksa masuk ke daerah?

Kesimpulannya, secara peribadi aku menyokong cadangan 'sebulat suara' tu kerana itulah sebab diwujudkan Majlis Pemimpin/Pesuruhjaya Daerah..apa guna majlis kalau keputusan dibuat bukan melalui perbincangan.

Tetapi sebagai Pesuruhjaya di HQ, pandangan aku satu saja..kalau sudah terlampau susah dibincangkan di peringkat daerah, rujuk P.O.R dan By-Law Pengakap Sabah, pasti ada penyelesaian di dalam tu. Bagi yang tiada buku2 tu..kami di HQ ada simpan salinan ori tapi masih tunggu budget mau cuba dapatkan negeri utk luluskan pengagihan secara percuma kalau dapat.

Pasal berat betul risiko aku skrg ni..sdh lah di'cop' tukang gam...tukang goncang kapal di daerah2 lagi tu.. Twisted Evil Tapi aku rasa ndak salah tindakan aku pasal aku sama juga macam yang lain mau lihat Pengakap Sabah lebih maju, lebih banyak program mantap dan kurang politik serta agenda peribadi..

Gemuk Tapi Kiut
Lama Sudah
Lama Sudah

Number of posts : 74
Age : 40
Location : Belakang Bukit Kopungit, KK
Registration date : 2008-06-21

View user profile http://profiles.friendster.com/rayngs

Back to top Go down

Re: pemimpin? apa kriteria nyer???

Post  melati desa on 24th June 2008, 12:42 am

bounce Laughing wah Exclamation Exclamation Exclamation really good idea Exclamation when we can started MOu to reject assignation si nasir tuuu Question Question

melati desa
Terlebih sudah
Terlebih sudah

Number of posts : 110
Age : 31
Registration date : 2008-06-17

View user profile

Back to top Go down

Re: pemimpin? apa kriteria nyer???

Post  Gemuk Tapi Kiut on 24th June 2008, 1:19 am

Mana suda budak2 scout yang kandas di BP lepas jambori labuan ari tu ah?

Ndak mau jejak kasih ka?.. Twisted Evil

Gemuk Tapi Kiut
Lama Sudah
Lama Sudah

Number of posts : 74
Age : 40
Location : Belakang Bukit Kopungit, KK
Registration date : 2008-06-21

View user profile http://profiles.friendster.com/rayngs

Back to top Go down

Re: pemimpin? apa kriteria nyer???

Post  kingtiger on 24th June 2008, 1:22 am

bukan pa...... kami semua ni pobia da dengan c nasir ni tau............... Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad Mad

kingtiger
Lama Sudah
Lama Sudah

Number of posts : 68
Registration date : 2008-06-19

View user profile

Back to top Go down

Re: pemimpin? apa kriteria nyer???

Post  Gemuk Tapi Kiut on 24th June 2008, 1:29 am

kingtiger wrote:lol! pemimpin itu mestilah macam aku... sebab aku ensem Embarassed Embarassed Embarassed

Alaaaaa... Crying or Very sad ndak boleh la aku jadi Pemimpin ni pasal aku setakat kiut jak...

Tapi memang betul sailormoon cakap tuh..Pemimpin musti NEUTRAL...dan TELUS..rasanya ndak juga hilang rasa hormat orang pada Pemimpin yg merendah diri dan bersifat jujur terbuka, kan?

Kalau tidak, nanti ada lagi kes mcm skrg...kelompok2 tertentu jak yang dapat itu, dapat ini..ndak adil jugak utk kelompok yg lain kan..

Tambahan... Suspect Lucu tapi betul tanpa ragu..
PEMIMPIN HARUSLAH
1. Tahan tukul (kira macam banting juga lah)..ndak cerewet..
2. Tahan Maki
3. Tahan Caci nista
4. Kebal tikam belakang
5. Akun jadi orang jahat dan dibinci
6. Tahan mild "Sexual Harrassment"..Male or Female..
Ni sebab dalam Pengakap ni macam2 ragam dan perangai pemimpin kita nih..walaupun kita tau
ianya just for fun dan tiada niat buruk...namun ada jg individu yg ndak tahan dgn semua tu kan..

king

Gemuk Tapi Kiut
Lama Sudah
Lama Sudah

Number of posts : 74
Age : 40
Location : Belakang Bukit Kopungit, KK
Registration date : 2008-06-21

View user profile http://profiles.friendster.com/rayngs

Back to top Go down

Re: pemimpin? apa kriteria nyer???

Post  king's on 24th June 2008, 9:06 am

iya betul..
banyak orang banyak perangai..
jadi betul juga cakap mu..
KEPADA AHLI PENGAKAP YANG JADI PEMIMPIN..BACA DI ATAS..SUPAYA JADI PEMIMPIN YANG DAPAT KEKAL LAMA..EHEHEH Very Happy

king's
Bapa FORUM
Bapa FORUM

Number of posts : 325
Age : 34
Location : lahad datu,sabah
Registration date : 2008-03-18

View user profile http://shar82.page.tl/

Back to top Go down

Re: pemimpin? apa kriteria nyer???

Post  Roy_BorRoy on 24th June 2008, 4:55 pm

Apa sdh cerita pasal bantahan perlantikan si Nasir?

aku mau juak tau......biarpun kes kita sudah 9thn dulu....n x seberat kes2 bdk sekarang....aku tap rasa xpuas hati....kalau d pikir.....tabung pengakap dulu tu pun bkn senang mau kumpul......nduk kesian.....brapa jak la bah.......knn ni mau beli tarpal.......cek2 duit lesap......gara2 itu sampai ada bdk 10 yg pts asa n brenti berpengakap.......susahnya 10 sama kelana daerah mau bertapak lepas ketiadaan si ning.....ndak kamu takutka dia tu ada balik.....ish aku namau ada pemimpin cam dia........bukan menuduh atau memfitnah....tapi mengelak.......


ui.....ui....ui......ndak juak bagus kamu cakap pasal duit lesap gara2 si ning sama si lasalama.........bukan kita tau......ada bukti.........??? bedosa tau.........kalau ada bukti xpala kamu cakap......kalau tiada....manatau bkn diorang yg ambil.........ada org2 lain yg p ambil.....kan memfitnah..........


tapi......................aku tetap xsokong kalau si Ning tu jadi PPD......macam x logik........sedangkn byk sdh kes2nya........lagi satu aku ndak paham.....kenapa ndak d gantung jak jawatannya kalau tau dia byk kes? kenapa ndak da laporan? kalau ada laporan n bukti kan bagus...........org begini jadi pemimpin.....hancurla pengakap LD........ndakka sayang titik peluh ahli membanting tulang mengumpul dana untuk LD SCOUT............

buat bah laporan.........nasib aku ni bkn org kaya..................kalau aku kaya.....ndak payah aku kerja.....biar aku jadi penyiasat dalaman pengakap.......muahahahaha lol! lol! lol! lol!

Roy_BorRoy
Terlebih sudah
Terlebih sudah

Number of posts : 149
Age : 32
Location : Ampunk
Registration date : 2008-06-16

View user profile

Back to top Go down

Re: pemimpin? apa kriteria nyer???

Post  Gemuk Tapi Kiut on 25th June 2008, 2:24 pm

aking wrote:iya betul..
banyak orang banyak perangai..
jadi betul juga cakap mu..
KEPADA AHLI PENGAKAP YANG JADI PEMIMPIN..BACA DI ATAS..SUPAYA JADI PEMIMPIN YANG DAPAT KEKAL LAMA..EHEHEH Very Happy

Dalam senario Pengakap kita hari ni...rasanya kita ndak boleh la sudah tekankan isu KEKAL LAMA tu..hehe..
Rasanya lagi sesuai kalau kita tekankan PEMIMPIN yang boleh melatih pengganti sekurang-kurangnya 1 orang..
Sebab mau kekal lama lah Pengakap kita ndak maju-maju..

Di HQ Negeri..PPN-PPN yg supersenior takut kedudukan mereka terjejas..jadi, sebarang perubahan, idea baru, sistem baru, orang baru yang produktif akan cuba sedaya upaya mereka kekang sebab mereka lebih bersifat ndak mau orang bawahan mereka nanti akan menjangkau atau mencapai kedudukan lebih dari mereka sendiri..walaupun pada hakikatnya mereka sendiri tidak menjalankan tugas2 yg diamanahkan pada mereka..jadi kualiti dan persembahan Negeri sentiasa berada di takuk lama ndak maju-maju..Memang diakui Pengalaman mereka masih diperlukan, tapi itu hanya atas kertas saja sebab mereka selama ini tidak pernah pun memberi tunjuk ajar kepada pelapis mereka...mereka cuma menunggu untuk menunjuk kesalahan yang dibuat tanpa ada usaha untuk memberi penjelasan atau pengajaran untuk memperbetulkan kesalahan itu..itu hakikat yang terjadi sekarang...
Adakalanya..kalau kita tengok, pengalaman berharga Pemimpin2 lama ni sudah tidak relevan dengan keadaan persekitaran semasa..

Ada 2 jenis kepuasan diri dalam Berpengakap ni yang aku tengok di Sabah...
1) Kepuasan bila menjadi Ketua/Penggerak sesuatu program dan program itu berjaya.
(Tambah lagi puas kalau orang ramai tau siapa yang membuat program tu berjaya)
2) Kepuasan bila dapat menyumbang (sekecil manapun, dan dengan atau tanpa
pengetahuan orang) asalkan program itu berjaya dilaksanakan dengan lancar dan
sempurna.
3) Kepuasan untuk menyertai program di atas dan berjumpa serta berkumpul dgn
rakan-rakan Pengakap lain.

Yang menjadi kesalan, terlalu ramai Pemimpin kita (yang boleh membuat keputusan dari segi polisi negeri/daerah) yang bersifat seperti nombor 1 di atas. Aku sebenarnya sudah 3-4 tahun berasa malu sendiri dgn prestasi dan persembahan negeri yang syok sendiri tanpa mengambilkira keperluan dan kehendak Pengakap di peringkat akar umbi yang rata-ratanya akan menyertai program yg di atur oleh pihak atasan. Yang menjadi mangsa ialah Pengakap di peringkat akar umbi seperti yang ramai tergolong dalam kumpulan nombor 3 di atas.

Susah kalau menjadi golongan minoriti dalam kelompok pembuat dasar nih..walaupun aku selalu menyuarakan cadangan dan pendapat yang diusulkan oleh pihak bawahan...tapi selalunya suara aku diketepikan sebab aku hanya berdiri 1 orang. KPN pun selalunya setuju atau tidak akan meluluskan suara majoriti.

Sebab tu lah aku selalu memberi peluang kepada Kelana-kelana sekiranya terdapat sebarang peluang untuk memajukan diri dari segi kelayakan dan kedudukan (hingga kadang-kadang mencetus rasa tidak puas hati kepimpinan di daerah-daerah yang merasa kuasa dan pengaruh mereka di"langkaui")..

Bukan aku tidak harap atau yakin dengan guru-guru (para cikgu..minta maaf ahh)..tetapi rata2 golongan pendidik yg menjadi ahli dalam majlis Pengakap di daerah-daerah terikat dengan komitmen kerja mereka. Ada Pemimpin di kalangan Guru yang komited dgn Pengakap tetapi terlampau sibuk pula dgn tanggungjawab di sekolah/jabatan..ada pula guru yang terpaksa memegang Pengakap kerana sudah diarahkan..ada juga guru yg merupakan Pemimpin Pengakap terlatih dan komited tetapi tidak pula diarah oleh majikan utk membantu Pengakap..
Jadi, sudah 4-5 tahun aku mengalami masalah dalam penganjuran dan program2 kerana terlalu berharap dengan golongan guru-guru tetapi mereka pada saat akhir tidak dapat membantu (walaupun ramai yg benar-benar ingin membantu..taulah kan, polisi tempat kerja yang berbeza-beza)..

Tetapi golongan Kelana ni ada dalam Pengakap kerana mereka memang betul-betul minat dengan Pengakap dan mereka hadir atas kemahuan mereka sendiri...dan kebanyakan mereka pula mempunyai kemampuan dari segi komitmen masa..
Itu sebabnya saya berusaha sedaya mungkin membantu agar golongan Kelana akan lebih berpeluang memajukan diri dalam Pengakap terutamanya dari segi kelayakan dan kemahiran. Kenapa kelayakan? Sebab saya ingin melihat lebih ramai Kelana diserap ke dalam majlis-majlis, jawatankuasa2 dan kepimpinan agar mereka ini dapat menentukan halatuju polisi Pengakap (boleh mempengaruhi keputusan)..

Ndak guna kita ada cadangan setinggi langit, bantahan seteguh gunung dan komitmen tahap dewa sekiranya cadangan, bantahan dan komitmen kita tidak dapat mempengaruhi keputusan pimpinan kerana mahu atau tidak..pihak kepimpinan lah yang berkuasa membuat keputusan..lihat saja contoh perlantikan ADC kegilaan ramai di LD tuh..

Yg ingin saya lihat..lebih ramai Kelana dan golongan muda dan komited diserap dan diiktiraf dalam kelompok kepimpinan..

Gemuk Tapi Kiut
Lama Sudah
Lama Sudah

Number of posts : 74
Age : 40
Location : Belakang Bukit Kopungit, KK
Registration date : 2008-06-21

View user profile http://profiles.friendster.com/rayngs

Back to top Go down

Re: pemimpin? apa kriteria nyer???

Post  Gemuk Tapi Kiut on 25th June 2008, 3:06 pm

Masih belum puas ati nih..

Itu sebab saya terkilan bila ada PPN yg bertanya kepada saya, "Apa program terdekat?" atau "Kenapa lama ndak ada program di negeri?" Come on man... dorg PPN bah..ndak kan perkembangan Pengakap pun mau tunggu dibagitahu..kenalah ambil tahu sendiri..jangan la harap si Rayn saja mau memaklumkan dorg semua sepanjang masa..sudah la tugas2 dorg pun terpaksa aku tampung..

PPN masing-masing ada portfolio sendiri..ada Unit Pengakap Muda, Remaja, Kelana, Kebudayaan, Program dll.
Dalam mesyuarat Pesuruhjaya Negeri, KPN telah mengarahkan agar setiap PPN boleh mengutarakan maksimum 3 cadangan program pada setiap kali mesyuarat mengikut portfolio dorg..

Tapi setakat 2 tahun ni..ndak ada 1 org pun PPN yang mengusulkan cadangan program sendiri...aku yang terpaksa initiate program yg disenaraikan dalam takwim negeri dari awal tahun ni agar negeri tidak mendapat malu..walhal..bagi setiap program tu..ada PPN tertentu yang dipertanggungjawabkan untuk melaksanakannya.
Dan semua PPN sebenarnya wajib membuat laporan aktiviti di seluruh negeri mengikut portfolio masing2..

Tapi oleh kerana aku yang diketahui menggerakkan program2 tuh...jadi bagus atau ndak bagus outcome program tuh..aku juga yg kena..padahal aku cuma bantu PPN lain yg ndak dapat laksanakan tanggungjawab dorg. Kalau kami beberapa org PPN yg kurang kukuh dari segi kewangan boleh ke daerah2 ambil tahu program terkini daerah2 utk laporan kami..kenapa PPN lain yg rata-rata lebih "well-off" dari kami ndak dapat?

Jadi pada para Pengakap yang membaca tulisan ini, sekiranya anda ingin melihat Pengakap Sabah lebih maju..majukanlah diri anda dulu dalam Pengakap agar anda boleh memainkan peranan menentukan halatuju Pengakap ni..jangan hanya menuding jari pada negeri yang rata-ratanya terkena golongan yang ikhlas bekerja menampung tugas orang lain cukup agar negeri terus hidup..

Gemuk Tapi Kiut
Lama Sudah
Lama Sudah

Number of posts : 74
Age : 40
Location : Belakang Bukit Kopungit, KK
Registration date : 2008-06-21

View user profile http://profiles.friendster.com/rayngs

Back to top Go down

Re: pemimpin? apa kriteria nyer???

Post  Sponsored content Today at 11:42 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum